Obligaties van Air France KLM kansrijk of riskant?

De laatste maanden zijn de problemen rond AIR France KLM regelmatig in de pers verschenen. Daarbij was een terugkerend thema hoe slecht de financiële situatie van het concern is, en ook de financiële spanningen tussen AIR France enerzijds en KLM anderzijds. Nu ben ik geen luchtvaartanalist, maar we volgen de situatie wel nauwkeurig omdat het bedrijf obligaties heeft uitstaan en recentelijk nog heeft uitgegeven.

Vorige week heeft AIR France KLM een hybride achtergestelde lening uitgegeven met een rendement bij uitgifte van 6,375%.  Het bedrijf haalde hiermee 400 mio euro binnen. Ter vergelijking, de staking van Franse piloten vorig jaar kostte volgens Air France 500 mio. Een uitgebreide “roadshow” ging aan deze lening vooraf, met saillant detail dat Nederland hiervoor niet werd bezocht.  PR technisch niet zo handig lijkt me .

Nu klinkt een vergoeding van 6,375% in het huidige magere renteklimaat best aardig, maar weegt het ook op tegen de risico’s die men loopt bij AIR France KLM?  Het is achtergestelde schuld, dus als het echt fout gaat bij AF-KLM bent u samen met de aandeelhouders als eerste aan de beurt om aangesproken te worden voor verliesparticipatie. De houders van senior obligaties AF-KLM lijken na deze emissie van achtergestelde schuld juist weer iets beter af aangezien de financiële buffer van het concern weer met 400 mio euro is gegroeid. Voor de beeldvorming heb ik hieronder een lijstje gemaakt met uitstaande leningen van AF-KLM en enkele andere Airlines.  Duidelijk is dat het rendement van AF-KLM obligaties zwaar boven het gebruikelijke ligt.

Foto: Boer & Olij Securities

 

Het bedrijf heeft op de trans-Atlantische routes hevige concurrentie van luchtvaartmaatschappijen als Emirates en  Ethiad. Deze bieden tegen zeer scherpe tarieven uitstekende service en steeds meer passagiers lijken hiervoor te kiezen. Op de korte Europese routes zijn het prijsvechters als Ryan AIR die in de toekomst de dienst uit lijken te gaan maken.  Snijden in de grote kostenpost salarissen is bijna onmogelijk voor AIR FRANCE-KLM aangezien dit gelijk dure stakingen tot gevolg heeft.  De situatie lijkt niet rooskleurig, reden ook voor staatssecretaris Mansveld om overleg met haar Franse collega aan te vragen.

Toch kan je er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat de Nederlandse, en zeker de Franse regering hun prestigieuze  luchtvaartbedrijven niet zomaar kopje onder zullen laten gaan. Zeker omdat deze ook een zwaar infrastructureel belang hebben.  Dit zou impliceren dat de senior bondholders van AF-KLM in de toekomst wel veilig zijn. Of dit voor de houders van de achtergestelde hybride obligaties ook geldt is lang niet zeker, omdat wanneer de Frans/Nederlandse staat moet bijspringen er ook in die hoek wel eens om offers kan worden gevraagd.

Dit artikel is geschreven door Willem van Baarle en op 1 april 2015 verschenen op DFT.nl

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste ervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten